Ať už je to cyklistika, volejbal nebo běh, sportem obecně vyplňuje svůj volný čas čím dál tím víc Čechů, a upřednostňuje ho tak například před sezením u počítače nebo televize. Co Čechy při sportu charakterizuje a jaké dělají chyby, zjišťoval průzkum značky Rajec. Podle jeho výsledků sice většina rekreačních sportovců pije při sportu správné tekutiny, doplňuje je ale až příliš pozdě. Alarmující je pak zjištění, že většina z nich začíná sportovat bez potřebné přípravy těla na zátěž a zahřátí svalů. Vystavuje se tak riziku zdravotních komplikací.

Zákeřná dehydratace

Bolest svalů a únava spojená s neschopností pokračovat ve výkonu je pro sportovce velmi nepříjemný stav. Všechny tyto příznaky ovšem nemusí ukazovat na nízkou fyzickou kondici, může jít o nastupující dehydrataci a její projevy. O nutnosti doplňovat při sportu tekutiny jsou naštěstí Češi podle průzkumu obeznámeni, jen necelé jedno procento při sportu nepije vůbec, ostatní pitný režim nepodceňují a nějaké tekutiny přijímají. Většina lidí tak dělá jen jednu zásadní chybu, přijímá totiž tekutiny pozdě.

Nejčastější chyba: Pijeme ze žízně

Celých 76 % sportovců pije až tehdy, když má žízeň, což může způsobit nemalé zdravotní komplikace. Na pitný režim je totiž nutné myslet dříve a průběžně dodávat tělu tekutiny v malých dávkách. „Pokud si na pití vzpomenete až, když vás na to upozorní oschlé rty, sucho v ústech nebo pocit žízně, je to pozdě. Váš organismus už totiž přepnul do “nouzového režimu” a začíná bojovat s přicházející dehydratací,“ upozorňuje Miloš Škorpil, běžecký trenér a odborník na výživu.

Voda je základ

Z průzkumu dále vyplynulo, že se povědomí o správné skladbě pitného režimu při sportu jednoznačně zvyšuje. Po dříve tolik doporučovaných iontových nápojích, které měly zaručeně zvýšit výkon, sáhne v dnešní době už jen zanedbatelné procento rekreačních sportovců. Naopak až pro 80 % dotázaných je při sportu nejčastějším společníkem voda. „Vůbec nejvhodnější je pro doplnění tekutin při sportu pramenitá voda, která přirozeně hydratuje,“ říká Miloš Škorpil a dodává: „Naopak voda minerální by neměla tvořit základ pitného režimu rekreačního sportovce, při běžném pohybu jí stačí vypít jen pár doušků.“ Právě minerální vodu pije přesto při sportu nejčastěji 12 % lidí.

Bublinky a sport nejdou dohromady

Ostatní nápoje jako zdroj tekutin při rekreačním sportu za vodou výrazně zaostávají. Po šťávě (vodě naředěné sirupem) sáhne nejčastěji 14 % Čechů, ostatní nápoje jako jsou limonády, ledové čaje či džusy preferuje při sportu již pouze zanedbatelné procento Čechů. Pokud jde o perlivost, volí Češi ke sportu jednoznačně nesycené nápoje. Tekutiny s bublinkami upřednostňuje jen 18 % z nich.

Ženy po sportu vodu, muži i pivo

I po dokončení sportovní aktivity jsou Češi vzorní a 99 % z nich myslí na pitný režim. I zde vede voda, kterou po sportu volí téměř 58 % z nich. Oproti tekutinám, které Češi pijí při sportu je vidět jediná, však poměrně dost výrazná změna. 12 % Čechů si totiž po sportu dá nejraději vychlazené pivo, přičemž se jedná v drtivé většině o muže. Pivo je nejoblíbenějším nápojem po sportu pro téměř čtvrtinu z nich. „Pokud si chcete dát po sportu pivo, zavodněte se nejdřív dostatečně čistou vodou. Zabráníte tak narušení termoregulace, rozšíření cév a ztrátě tekutin,“ dodává Miloš Škorpil, zakladatel první Běžecké školy u nás.

Nejdůležitější je zahřát svaly

Jak průzkum ukázal, již zmíněná dehydratace není jediným strašákem, který číhá na sportovce. Další velkou nástrahou, která zvyšuje riziko úrazu a zdravotních komplikací, je podcenění přípravy těla na zátěž a potřebného zahřátí svalů. Bohužel právě to před samotným sportem většina Čechů zanedbává. Nějaké formě přípravy se vždy věnuje jen pětina z nich. Naopak téměř 30 % lidí jen velmi výjimečně nebo vůbec a dalších 20 % pouze občas, pokud si vzpomene.

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *