Cvičíte, hlídáte jídelníček a všechno krásně jde a náhle se hubnutí zastavilo. Ručička váhy se nechce hýbat, nebo to dokonce vypadá, že kila zase přibývají?

 Neklesejte na mysli a nepanikařte. Omezení lidé tvrdí, že zhubnout může každý a je to „jen“ otázka silné vůle, vše ostatní jsou jen výmluvy a lenost. Odborníci však vědí, že situace nebývá tak jednoduchá.

1. Stagnace

Kdo hubne „svépomocí“, ten většinou rychle zhubne díky menším porcím jídla a větším porcím pravidelného pohybu. Jenže pokles hmotnosti se jednoho dne zastaví a režim, který fungoval, najednou nezabírá. „Tělo se během hubnutí mění, a tuto změnu je potřeba zohledňovat. Správné nastavení jídelníčku vyžaduje širší vědomosti z oblasti fyziologie výživy a podobně je to s pohybem. Když se zátěž nepřizpůsobuje aktuální fyzické zdatnosti, pohyb, který byl na začátku účinný, najednou nestačí,“ vysvětluje Gabriela Knosová, specialistka na výživu a tělesný pohyb z brněnského Institutu kompliment (www.komplimentinstitut.cz).

2. Hormony

Krátké výkyvy hmotnosti bývají způsobeny periodickými hormonálními změnami souvisejícími s menstruačním cyklem. Většinou se jedná o zadržování vody v těle, případně o zácpu. Během těchto dní se může vaše hmotnost zvýšit o jeden až tři kilogramy, ovšem jen přechodně.

3. Léky

Užíváte pravidelně nějaké léky? Hubnutí mohou bránit antihistaminika, betablokátory, perorální antidiabetika, antidepresiva a jiné, například hormonální léky. Přečtěte si proto pečlivě příbalový leták a případně navštivte lékaře.

Nepřeháníte to s vážením?

Je osobní váha vaše nejlepší kamarádka? Pokud nevíte, že kolísání tělesné hmotnosti během dne až o dva kilogramy je úplně normální, můžete se zbytečně trápit. Zrovna tak je běžné kolísání během menstruačního cyklu. Odborníci proto radí vážit se dvakrát týdně, vždy ve stejnou dobu. Tím získáte hodnoty, které spolu můžete porovnávat.

4. Nemoc

Ačkoliv „štítná žláza“ patří k vysmívaným výmluvám lidí s nadváhou, rozhodně se nejedná o vyslovený nesmysl. „Zastavení poklesu hmotnosti nepodceňujte, protože v některých případech může být jedním z prvních příznaků nemoci. Může signalizovat polycystická ovaria, hypofunkci štítné žlázy, inzulinovou rezistenci nebo třeba cukrovku,“ varuje Gabriela Knosová. Je třeba pomyslet i na psychické obtíže ke zvýšené hmotnosti vede například chronická úzkost či deprese. Odborník na hubnutí v takovém případě analyzuje vaši životosprávu (chyba bývá nejčastěji jen v jídelníčku a pohybu), pokud však chybu životosprávy vyloučí, doporučí lékařské vyšetření.

5. Pohyb

Hmotnost neklesá? Možná moc cvičíte. Většina lidí si myslí, že čím víc budou cvičit, tím víc zhubnou. To však platí jen do určité míry. Gabriela Knosová uvádí tento rozšířený předpoklad na pravou míru: „Nadměrný pohyb může být příčinou neplánovaně velkého nárůstu svalové hmoty, a tím zvýšení váhy, zvětšení tělesných objemů a zmohutnění postavy.“ Pro redukci váhy je (kromě úpravy jídelníčku) ideální pohyb dvakrát nebo třikrát týdně po dobu 45 až 60 minut.

6. Stres

Pracovní vytížení, potíže v rodině, nedostatek spánku, nadměrná zátěž organismu (psychická i fyzická), to vše může hubnutí zastavit. Někteří lidé jsou na stres citlivější než jiní a vliv na redukci váhy je téměř okamžitý. Gabriela Knosová vzpomíná na jednoho klienta: „Marek byl přes týden velmi vytížený a někdy spal jen čtyři hodiny denně. Přestože dodržoval zásady redukčního stravování, ručička váhy se nechtěla pohnout dolů. Přes víkend si odpočinul a vždy vzorově zhubnul. Markovi jsme doporučili zvolnit v pracovním tempu, více relaxovat a aktivně odpočívat, a to nejen pro úspěšnou redukci váhy a její následné udržení, ale také kvůli neblahému vlivu stresu na celkové zdraví.“

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *