Nepříjemné bolesti kloubů patří k častým zdravotním problémům mnoha lidí bez ohledu na věk. Co dělat, aby váš pohybový aparát zůstal co nejdéle neporuchový. A co když už vás něco bolí?

K nejproblémovějším bolestivým partiím patří kolenní, hlezenní a kyčelní klouby. Bolesti kloubů jsou navíc častější s příchodem zimy, která je kvůli svým chladnějším teplotám živnou půdou pro bolesti kloubů. Nejčastější onemocnění kloubů jsou artróza a artritida, která se už v dnešní době netýkají pouze seniorů, ale často postihují i třicátníky. A ve věkové kategorii 45 až 65 let pak tímto onemocněním trpí až 40 % lidí. Pokud chcete předcházet zdravotním problémům, vyvarujte se nadměrnému přetěžování kloubů, hlídejte si váhu, konzumujte vhodné doplňky stravy, dbejte na výživu a zdravý životní styl.

Pestrá škála příčin

Bolest kloubů má různé příčiny i projevy. Může se jednat například o artrózu, revmatoidní artritidu, dnu, infekční zánět nebo poranění či přetížení měkkých tkání jako jsou vazy a šlachy. Všechny tyto příčiny mají také různé příznaky, podle kterých lékař určí, o jaké onemocnění se jedná a jak jej léčit.

Preventivně je důležité zbytečně nezatěžovat klouby a to zejména v případě, pokud trpíte nadváhou, vyvarovat se náročným sportům jako je tenis nebo squash. „Obezita je jednoznačně velkým důvodem rozvoje bolesti kloubů a také artrózy. Jako účinná prevence velmi funguje přiměřená pohybová aktivita, která nepřetěžuje klouby. Vhodné je například plavání nebo rehabilitace ve vodě, klouby jsou v tomto prostřední odlehčené a snadněji se s nimi pohybuje,“ doporučuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Správná výživa

Pro zdraví našich kloubů i kostí velmi dopomůže i vhodná výživa, nejlepší je taková, která podporuje přirozenou strukturu kostí. Dále jsou vhodné správně zvolené doplňky stravy, které pomohou ochránit klouby a dopomáhají tak udržovat vaziva a klouby v dobrém stavu.

Vhodný je například kolagen, ten patří k jedné z nejdůležitějších bílkovin našeho těla. Přípravky s obsahem kolagenu by měly konzumovat především děti v období růstu a dospívání a osoby nadměrně zatěžující klouby (aktivní sportovci, těžce fyzicky pracující), “ říká PharmDr. Tomáš Arndt z Prozdravi.cz. Výborné jsou také přírodní přípravky, které obsahují chondroitin sulfát, glukosamin sulfát, extrakt z boswelie a řadu dalších složek. K větší pevnosti a pružnosti kostí pomůže vápník a fosfor. Jídelníček by měl obsahovat dostatečné množství ovoce a zeleniny, luštěniny, jáhly, pohanku, fazole.

Pro regeneraci kloubů je pak nutné dodržovat pitný režim, omezit černou kávu i jiné kofeinové přípravky. Je třeba zvýšit přísun vlákniny (celozrnné obiloviny, zeleniny, ovoce, luštěniny, lněné semínko) a příjem nenasycených mastných kyselin. Důležité je i omezit konzumaci masa a masných výrobků. Vhodný je také čaj s výtažkem Smilaxu lékařského (Smilax officinalis), který omezuje vznik artróz, revmatismu nebo bolestí kloubů,“ uzavírá PharmDr. Tomáš Arndt.

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *