Stalo se vám někdy, že vám neočekávaně přišel balík bez uvedené zpáteční adresy, případně výzva k vyzvednutí na poště, a nevěděli jste si rady, jak zjistit odesílatele doporučené zásilky? Přišla vám někdy zásilka poškozená? Máme pro vás několik rad, jak se v takových případech zachovat.
Jak zjistit odesílatele doporučené zásilky bez zřejmé zpáteční adresy?
Největší nápovědou vám v tomto ohledu může být ověřovací kód, obsažený v oznámení k jeho vyzvednutí (to vám přichází zpravidla předem SMS nebo e-mailem, případně je vloženo do schránky, pokud jste nebyli zastiženi).
Pokud přichází zásilka poštou nebo prostřednictvím jiné společnosti, která umožňuje online sledování zásilky, (což je v dnešní době většina), zadáte tento kód do systému a tímto způsobem se dostanete i k údajům o odesílateli.
Konkrétně v případě České pošty funguje tento systém tak, že zadáte číslo balíku a následně přejdete do sekce Změna doručení. Níže zadáte ověřovací kód, uvedený na výzvě k vyzvednutí zásilky (případně jej můžete na poště dodatečně vyžádat), a kliknete na tlačítko pokračovat. Měla by se vám ukázat celá adresa daného odesílatele.
To vše ale funguje jedině za předpokladu, pokud balík ještě nedorazil!
Pokud ani obal, ani obsah již doručené zásilky, která se u vás objevila, neprozrazuje nic o jejím odesílateli, jsou vaše možnosti, jak určit jeho identitu, poněkud omezené.
Jediným vodítkem pro vás bude směrovací číslo podací pošty, odkud byl balík odeslán. Tehdy můžete zkusit danou poštu kontaktovat a zeptat se, zda nevědí o odesílateli více. Pamatujte ale, že správně vám pošta nemusí ani nemá v rámci poštovního tajemství o odesílateli nic sdělovat. Pokud tak učiní, berte to jako velikou ochotu…
Jak se zachovat v případě, kdy balík dorazí poškozený?
Proberme nyní jiný případ. Odesílatele vaší zásilky i její obsah znáte, při převzetí jste nicméně zjistili, že došlo je jeho poškození. (Pozor, při přijímání balíku byste jej měli okamžitě rozbalit a jeho obsah zkontrolovat, dokud je doručovatel ještě na místě, abyste mohli případně sepsat protokol o poškození!)
Pamatujte si, že za případné poškození zboží je odpovědný odesílající, a to i v případě, že poškození vzniklo na straně dopravce – samozřejmě je pak záležitostí odesílajícího vyjednat s dopravcem patřičnou náhradu.
Reklamace je záležitostí odesílajícího
- V podstatě veškeré reklamační řešení je v rukou odesílajícího, vy jako adresát můžete mít v tomto ohledu klid.
- Přesto byste ale měli odesílateli či prodávajícímu nabídnout součinnost při řešení reklamace, neboť právo na náhradu škody máte v případě, že jste zásilku kupovali, vy.
- Pokud prodávajícímu neposkytnete patřičnou spolupráci, může se stát, že jeho reklamace u dodavatele bez ní nebude uznána. Dostáváte jej tak do ztrátové situace.
Jak tedy přispět svou troškou při poškození balíku?
Jak již bylo zmíněno výše, měli byste zásilku zkontrolovat ihned při převzetí a eventuálně na místě sepsat patřičný protokol s doručovatelem. V případě, že jste balík otevřeli a jeho poškození zjistili až doma, nezapomeňte pořídit i patřičnou fotodokumentaci. Tu zašlete i s příslušným popisem události odesílateli.
Pokud chcete, můžete reklamaci podat sami na poštu a balíček i poškozené zboží ideálně přinést s sebou. Obojí musí být učiněno nejpozději do dvou dnů od přijetí zásilky! Ať už budete reklamovat sami nebo odesílatel, následné řešení bude probíhat vždy s odesílatelem.
Komplikovanější situace nastane, když se balík dočista ztratí – ale to je téma hodné jiného článku…
Snad vám tento článek pomohl vyjasnit některé otázky ohledně zasílání balíků!
Museli jste někdy řešit reklamaci zásilky? Jak celá věc probíhala? Jaké jsou vaše zkušenosti s jednotlivými dopravci? Napište komentář!